Standaarden, - richtlijnen en organisaties/samenwerkingsverbanden op het gebied van onderwijs ict en architectuur

Onderstaand mijn verzameling links naar relevante standaarden, - richtlijnen en organisaties/samenwerkingsverbanden op het gebied van onderwijs ict en architectuur.

De collectie zal regelmatig worden aangevuld en geherstructureerd.

Specifieke Nederlandse (overheids)normen en richtlijnen vind je op https://hansronarchitecture.blogspot.com/p/dutch-architectuur-en-ict-nederlandse.html.

Aanvullingen, verbeteringen en suggesties zijn welkom!

Organisaties en samenwerkingsverbanden

In het onderwijs:

SURF (De ICT-coöperatie van onderwijs en onderzoek): https://www.surf.nl

Kennisnet (Kennisnet is voor scholen en instellingen in het primair onderwijs (po), het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) de gids en bouwer van het ict-fundament): https://www.kennisnet.nl

PO-Raad (sectorvereniging voor het primair onderwijs (PO). Als vereniging behartigen we de gemeenschappelijke belangen van de schoolorganisaties in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.): https://www.poraad.nl

VO-raad (vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. De raad behartigt de belangen van het voortgezet onderwijs bij overheid, politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.): https://www.vo-raad.nl

MBO Raad (brancheorganisatie van scholen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en volwasseneneducatie die bekostigd onderwijs aanbieden.): https://www.mboraad.nl

Vereniging Hogescholen (voormalig HBO-raad, zet zich dagelijks in voor het beste onderwijs en onderzoek op 36 hogescholen. Gesprekspartner voor maatschappelijke organisaties en overheden, en beïnvloeden de politieke besluitvorming): https://www.vereniginghogescholen.nl

Universiteiten van Nederland (voormalig universiteitenvereniging VSNU, in de Universiteiten van Nederland werken de Nederlandse universiteiten samen aan een sterke universitaire sector.): https://www.universiteitenvannederland.nl

Duo (Dienst Uitvoering Onderwijs, bekostigen van onderwijsinstellingen. verstrekken van studiefinanciering en tegemoetkoming schoolkosten. innen van lesgelden en studieschulden): https://duo.nl

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW): https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap

OnderwijsInzicht (congres voor de schoolbestuurder, de schoolleider en de ict-verantwoordelijke in het primair en voortgezet onderwijs): https://www.onderwijsinzicht.nl

Nationaal Onderwijslab AI (Het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) ontwikkelt met onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven intellligente digitale onderwijsinnovaties, gericht op de verbetering van de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs. Zo worden pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties inzichtelijk.): https://www.ru.nl/nolai

Overigen:

NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut, brengt als non-profitorganisatie belanghebbende partijen bij elkaar om gezamenlijk toepasbare afspraken te maken en faciliteert de implementatie hiervan ): https://www.nen.nl

EduStandaard (Edustandaard is een platform waar alle partijen binnen het onderwijsveld bij elkaar komen om afspraken te maken): https://www.edustandaard.nl

Forum Standaardisatie (Forum Standaardisatie bevordert de  interoperabiliteit van de Nederlandse overheid. Het gebruik van open ICT-standaarden speelt hierbij een belangrijke rol.): https://www.forumstandaardisatie.nl

Logius: https://logius.nl

Logius diensten: https://logius.nl/diensten-van-logius

Logius: standaarden en stelsels: https://www.logius.nl/diensten-van-logius/standaarden-en-stelsels

Bureau Keteninformatisering Werk & Inkomen (BKWI): https://www.bkwi.nl/

CIP overheid (Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming is een publiek-private netwerkorganisatie die bestaat uit Participanten en Kennispartners): https://www.cip-overheid.nl/

DigiStandaarden Community, op deze pleio kunt u deelnemen aan discussies of een vraag stellen over Digikoppeling en Digimelding standaarden: https://digistandaarden.pleio.nl/

ICTU (Dienst ICT Uitvoering, onafhankelijke advies- en projectenorganisatie binnen de overheid, vanuit de overtuiging dat ICT de overheid vooruit helpt bij maatschappelijke vraagstukken): https://www.ictu.nl/werkveld/architectuur-creeert-samenhang-in-digitale-dienstverlening

DICTU (Dienst ICT Uitvoering Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt de primaire processen van diverse uitvoeringsorganisaties en de ministeries van EZK en LNV): https://www.dictu.nl/

Standaarden en richtlijnen

Voor het onderwijs:

Relevante onderwijs standaarden: https://standaarden.surf.nl/index.php/Relevante_standaarden

Overzicht van de afspraken die bij Edustandaard in beheer zijn of komen (o.a. educatieve content, toetsen, leerlingdossiers, Open Onderwijs API): https://www.edustandaard.nl/standaard_afspraken/

DUO Open onderwijsdata (Openbare data en publicaties over bekostigd onderwijs in Nederland): https://duo.nl/open_onderwijsdata/

OOAPI - Open Education API: https://openonderwijsapi.nl

EduStandaard: https://www.edustandaard.nl/

Hoger Onderwijs Sector Architectuur (HOSA): https://www.surf.nl/hoger-onderwijs-sector-architectuur-hosa

Ketenreferentie-architectuur ROSA (ROSA is de ketenreferentiearchitectuur voor het hele onderwijs van po tot en met ho, die zich richt op informatie-uitwisselingen binnen en tussen onderwijssectoren): https://www.edustandaard.nl/rosa

Middelbaar Onderwijs Referentie Architectuur (MORA, referentie architectuur voor de MBO-sector die duidelijk maakt hoe een MBO-school werkt): https://mora.mbodigitaal.nl/index.php/Hoofdpagina

Funderend Onderwijs Referentie Architectuur (FORA, voor inzicht in informatie en regie op ict voor PO- en VO-scholen): https://fora.wikixl.nl

Hoger Onderwijs Referentie Architectuur (HORA, verzameling van instrumenten voor het inrichten van de organisatie en informatiehuishouding van Nederlandse instellingen voor Hoger Onderwijs): https://hora.surf.nl/index.php/Hoofdpagina

SCORM (Sharable Content Object Reference Model) - defines a specific way of constructing Learning Management Systems (LMSs) and training content so that they work well with other SCORM conformant systems : https://scorm.com

ECK (het ECK iD helpt scholen gegevensuitwisseling rond digitale leermiddelen aantoonbaar veilig te regelen.): https://www.eck-id.nl

Kernmodel Onderwijsinformatie: https://rosa.wikixl.nl/index.php/Kernmodel_Onderwijsinformatie

Overigen:

NORA (Nederlandse Overheid Referentie Architectuur, online standaarden): https://www.noraonline.nl/wiki/Standaarden

Monitor Open Standaarden (Forum Standaardisatie onderzoekt jaarlijks het gebruik van de standaarden van de 'Pas toe of leg uit'-lijst. Het onderzoek richt zich op de vraag naar open standaarden in aanbestedingen, de toepassing in overheidsbrede voorzieningen en overig gebruik): https://www.forumstandaardisatie.nl/metingen/monitor

Lijst open standaarden (aanbevolen open standaarden, gangbaar of in opkomst en veelbelovend): https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/aanbevolen

Verplichte open standaarden: https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/verplicht

Overigen

Toegankelijkheid:

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1: https://www.w3.org/TR/WCAG21

Digitale toegankelijkheid: https://www.digitoegankelijk.nl

Digitale toegankelijkheid - Wat is verplicht?: https://www.digitoegankelijk.nl/beleid/wat-is-verplicht

Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1): https://www.forumstandaardisatie.nl/standaard/digitoegankelijk-en-301-549-met-wcag-21

Online magazine: digitale toegankelijkheid, hoe pak je dat aan? (16 juli 2020): https://www.digitaleoverheid.nl/nieuws/online-magazine-digitale-toegankelijkheid-hoe-pak-je-dat-aan

Gebruiker Centraal is een community voor professionals die bezig zijn met de (online) dienstverlening van de overheid: https://www.linkedin.com/company/gebruiker-centraal

WCAG.nl (Web Content Accessibility Guidelines) is in 2016 gestart met het delen van kennis op het gebied van digitale toegankelijkheid en het toetsen ervan: https://wcag.nl

idEA: Beeldtaal maakt IT- infrastructuur begrijpelijk: https://www.ictu.nl/projecten/idea-beeldtaal-maakt-it-infrastructuur-begrijpelijk

idEA: download visual library: http://3danimatix.blogspot.com/p/idea-downloads.html

NORA visualisatie: https://www.noraonline.nl/wiki/Visualisatie

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1: https://www.w3.org/TR/WCAG21

Beveiliging en veiligheid:

Secure Software Development (SSD): https://www.cip-overheid.nl/category/producten/secure-software/

Logius: standaarden en stelsels: https://www.logius.nl/diensten-van-logius/standaarden-en-stelsels

eHerkenning: https://logius.nl/diensten/eherkenning

DigID: https://logius.nl/diensten/digid/documentatie

Logius update en release kalender: https://www.logius.nl/storing-en-onderhoud/onderhoudskalender

Diversen:

Zoekmachine overheidsdocumenten: https://www.rijksoverheid.nl/documenten

Kennisplatform API's (strategische en tactische vraagstukken rond het ontwikkelen van API’s door de overheid en gebruik van deze APIs buiten en binnen de overheid): https://www.geonovum.nl/themas/kennisplatform-apis

Wij-leren.nl biedt een uitgebreide onderwijskundige kennisbank en een helder beschreven begrippenkader. : https://wij-leren.nl


Comments